Autopilot NMEA 2000

5.290,00 kr
Artikelnummer: YDAP-04N
EAN: 4779045210755
Enhet: Styck
Logga in för att se lagersaldo

KORT BESKRIVNING

Autopilot NMEA 2000

YACHT DEVICES YDAP-04N, är en autopilot med kursdator och styrdonstyrning i en och samma enhet. Den kan styra fartyg upp till 40 fot och 12 ton deplacement. Den kan kontrollera en hydraulisk pump eller en reversibel linjärdrivning med elektrisk koppling och leverera upp till 10A kontinuerlig ström (16A topp) med en 12/24 V strömförsörjning.



För en minimal installation, förutom drivningen, behöver du också ett NMEA 2000-nätverk eller SeaTalk NG-nätverk med en kursgivare och rodervinkelsensor. I det enklaste fallet kan Autopiloten styras med fem (eller till och med två: STANDBY och AUTO) knappar som ansluts till dess terminaler. Feedback från Autopiloten kan erhållas med interna lysdioder och externa lysdioder och en summer som ansluts till enhetens terminaler. Vi erbjuder ännu inga färdiga kontrollpaneler, så du kan skapa egna med den design och de knappar du föredrar.



Autopiloten stöder AUTO-, WIND- och TRACK-lägen och för att använda WIND-läget måste båtens nätverk inkludera en vindgivare. För TRACK-läget krävs GPS och en kartplotter i NMEA 2000-nätverket eller navigationsprogramvara på en PC eller mobil som är ansluten till NMEA 2000-nätverket via en gateway.



Om du har en NMEA 2000 Wi-Fi-gateway eller router, eller en Ethernet-gateway från Yacht Devices, kan du även hantera Autopiloten via Web Gauges med webbläsaren på din PC eller mobil. Om du inte är rädd för att använda din telefon nära vatten, kan du få fjärrkontroll för Autopiloten utan extra kostnad. Med dessa enheter kan du också använda CAN Log Viewer-programvaran för att visa Autopilotens interna inställningar, finjustera den och uppdatera dess firmware.



Med en oslagbar prisnivå och omfattande funktionalitet är vi övertygade om att YDAP-04 är ett bra val för att uppgradera befintliga system och för nya installationer på små och medelstora fartyg. Den enda nackdelen jämfört med våra välkända konkurrenter är att vi inte erbjuder en dedikerad display för att kontrollera Autopiloten. Vi arbetar dock på att stödja tredjepartsdisplayer. För närvarande stöder vi Navico (Simrad, B&G, Lowrance) och Raymarine-displayer.



Autopiloten är dessutom kompatibel med Raymarines SeaTalk NG pilotkontroller, som Raymarine ST70, och kan användas för att ersätta äldre autopiloter som SmartPilot SPX 30. Du kan även kontrollera autopiloten från vilken modern MFD som helst med hjälp av CZone-protokollet. CZone-konfigurationsfilen för din kartplotter kan laddas ner från vår hemsida. Dessutom har autopiloten "virtuella knappar" som exponerar sig som en NMEA 2000 binär switchbank, vilket möjliggör ytterligare kontroll via NMEA 2000 med Switch Control YDSC-04 eller andra kompatibla produkter.



Grundläggande kalibrering och igångkörning kan utföras med knappar anslutna till enhetens terminaler. För mer avancerad finjustering och aktivering/inaktivering av experimentella funktioner krävs en NMEA 2000-gateway och programvara (från ActiSense, Maretron, Yacht Devices, etc.) som tillåter inmatning av installationssträngar för NMEA 2000. Det enklaste sättet att installera Autopiloten är att använda vår kostnadsfria CAN Log Viewer-programvara för Mac, Windows och Linux. Programmet erbjuder dedikerade fönster för visning och konfiguration av Autopilotens inställningar och gör det möjligt att uppdatera enhetens firmware.



Varför är Autopiloten ett bra val för dig?

• Den är liten, byggd på modern komponentbas och kräver ingen särskild ventilation.  

• Höljet är helt fyllt med harts och klarar vått klimat.  

• Du behöver ingen egen kontrollskärm, bara STANDBY- och AUTO-knappar.  

• Den är oberoende av proprietära sensorer eller MFD:er och använder standard NMEA 2000-data.  

• Den kostar nästan hälften så mycket som skärmen till vissa autopiloter. Bra att tänka på vid installation och hur du kan förbereda dig:

• Du behöver placera STANDBY- och AUTO-knappar nära ratten om du inte har en kompatibel pilotkontroll eller MFD.  

• Äldre autopiloter kan ha proprietära kurs- och rodersensorer utan NMEA 2000-utgång, vilket kräver att du byter ut dem eller installerar en adapter.  

• Det kan krävas kommandon om automatisk kalibrering inte fungerar väl för din båt eller om stöd för din MFD behöver aktiveras, vilket kräver en NMEA 2000-gateway.  

• Som en ny produkt kan det krävas att du loggar en fil för att lösa installationsproblem eller uppdatera firmware, vilket kräver en av våra gateways (YDNR, YDWG, YDNU eller YDEN).

• Vid nyinstallation behöver du även installera linjärdrivningen eller den hydrauliska pumpen.  

Produkten är en beställningsvara. Vi återkommer med aktuell leveranstid efter att beställning har genomförts. Beställningsvaror omfattas inte av returrätt, och handpenning kan behöva erläggas innan produkten beställs av oss. Om ordern inte slutförs kan handpenningen förbrukas.

Kontakta oss för mer information.