Veratron OceanLink fartmätare (GPS) 0-14 kn
VERATRON OCEANLINK instrumentserie fungerar både som instrument och en gateway mellan analoga signaler och/eller J1939 till NMEA 2000. Huvuddata (t.ex. varvtal) visas i masterinstrumentet och i en LCD-skärm på masterinstrumentet visas data från andra givare. Instrumentet fungerar som en masterenhet och andra satellitinstrument kan anslutas i serie genom en EasyLink-anslutning.
Gemensamma egenskaper för masterinstrument
- 85 mm diameter.
- Marin canbus (J1939/NMEA 2000).
- Flexibel design med dubbelt glas för panelmontering.
- Plug & Play.
- Kompatibel med Volvo Penta och MAN-instrument.
- IPX7-klassning från fronten och IPX5 baktill.
- Omvandlar från analogt/J1939 till NMEA 2000.
- LCD-skärm med 128x32 pixlar.
- Finns i svart eller vit färg.
- Andra satellitinstrument kan anslutas via EasyLink, tex trim, temp, tryck m.fl.
Gemensamma egenskaper för satellitinstrument
- 52 mm diameter.
- IPX5-klassning från fronten.
- Finns för olika datavärden (trim, temperatur, bränsle m.fl.).
- Ansluts via EasyLink (tillbehör).
- Upp till 16 satellitinstrument kan anslutas via EasyLink till ett masterinstrument.
- Finns i svart eller vit färg.
Innehåll LCD-skärm hos masterinstrument
Den inbyggda LCD-skärmen kan visa ett antal data från lokala analoga givare eller från J1939/NMEA 2000. Informationen anpassas från en inställningsmeny. Vid start visas senast visade data.
Analoga ingångar hos masterinstrument
Masterinstrumentet stödjer ett antal analoga givare och kalibreringar.
Sensor |
Standard konfiguration |
Valbar kalibrering (3 punkter) |
Trim |
10 – 167 Ω |
Yes – Up / Center / Down |
Fresh Water level |
3 – 180 Ω |
Yes – 0% / 50% / 100% |
Fuel level |
3 – 180 Ω / 240 – 33 Ω |
Yes – 0% / 50% / 100% |
Rudder Angle |
10 – 180 Ω / 5 – 90 Ω |
Yes – STBD / Center / PORT |
Engine Oil Press |
10 – 184 Ω |
No |
Transmission Oil Press |
10 – 184 Ω |
No |
Boost Press |
10 – 184 Ω |
No |
Engine Coolant Temp |
No |
|
Engine Oil Temp |
No |
Omvandlare J1939 till NMEA 2000 hos masterinstrument
Masterinstrumenten kan läsa följande meddelanden och omvandlar dessa till NMEA 2000, med motorinstansen som väljs i inställningsmenyn. En J1939-bus behövs per motor.
Larmfunktion hos masterinstrument
För varje analog givare som är ansluten till instrumentet går det att ställa ett larm via inställningsmenyn. Den externa summerutgången kan aktiveras när larmet är aktivt. Larmet skickas även till NMEA 2000. Ett aktivt larm kan pausas med ett tryck på instrumentet. Larm från J1939 och NMEA 2000 stödjs också.